Informace o supervizi

Je supervize efektivní? Co nám přinese? Kdo je supervizor?

Kdo je supervizor?

Supervizor je člověk s akreditovaným vzděláním, který je školou najímán zvenčí, není zaměstnancem školy a nemá k ní žádný jiný vztah. 

Supervizor je průvodcem, který pomáhá supervidovanému jedinci, týmu, skupině či organizaci vnímat a reflektovat vlastní práci a vztahy, být u nalézání nových řešení problematických situací. Supervize může být zaměřena na prohloubení prožívání, lepší porozumění, uvolnění tvořivého myšlení a rozvoj nových perspektiv profesního chování. 

Supervizor je vázán mlčenlivostí a nesmí o probíraných tématech mluvit s nikým mimo konkrétní supervizní setkání.  Supervizorova nezávislost je výhodná pro všechny: Často se ptá na otázky, které si místní "již" nekladou.

Pro koho? Jak dlouho? Jak často?

Doporučuje se velikost týmů do maximálního počtu 20 lidí. Ideální je velikost týmu do 12 lidí. Supervizi lze tedy realizovat pro specifické skupiny: 1.stupeň, 2.stupeň, asistenti pedagoga, školní družina, školní poradenské pracoviště, vedení školy apod. 

První setkání by mělo být povinné, aby všichni učitelé a učitelky měli možnost se se supervizí seznámit. Pak již je na rozhodnutí vedení, zda supervizi zavede povinně či dobrovolně. Supervize jako pracovní nástroj však musí vždy probíhat v pracovní době. 

Praxe ukazuje, že pro udržení kontinuity se jako optimální ukazuje 4-5 setkání ročně v rozsahu 2-3 hodin.

Druhy supervize


Kazuistická supervize

Zaměřuje se na problémové situace: nejčastěji řeší náročné situace a vztahy s dětmi, žáky, třídami, rodiči a institucemi.  

Lze realizovat v různých skupinách i individuálně.

Týmová supervize

Řeší otázky týmového fungování a vztahů v učitelském týmu včetně vztahů s/ k vedení školy. Vhodná i pro podporu efektivního fungování učitelů s asistenty pedagoga. Realizována ve stabilní skupině.

Manažerská supervize

Nabízí podporu vedení školy: ředitelkám, ředitelům, poradenskému týmu či širšímu vedení školy. Lze realizovat ve skupině, dvojici (např. ředitelka a zástupce)  i individuálně.

Je supervize efektivní?

Supervize je modelem učení se z vlastní práce. Umožňuje sdílení zkušeností starších kolegů s mladšími. Cílem supervize je vyšší uspokojení z práce, zvýšení její kvality a efektivity, prevence profesního vyhoření. Prostřednictvím "dominového efektu" může být dobrá supervize prospěšná nejen supervidovanému, ale zprostředkovaně také jeho klientům, žákům, zaměstnancům.  

Pokud se dobře postaráme o učitele, mohou pak efektivně pracovat pro druhé. Učitelé komentují ....

"Takhle se nikdy normálně nesejdeme."

"Je dobré, že to vidí někdo zvenčí."

"Konečně byl čas to probrat do hloubky."

"Na poradě řešíme jen organizační věci, tady konečně děti."

"Je skvělý slyšet, že to mají kolegové podobně."

"Je fajn, že nejsem největší lůzr. Myslela jsem, že se to děje jenom mně."

"Je fajn, že to někoho zajímá."

"Pomáhá mi, že to kolegové také zažili."

"Děkuji za rady od kolegů, něco vyzkouším."

"Děkuji, že jste mě vyslechli a díky za podporu."

"Bylo fajn se sejít, i když, přiznám se, se mi sem dnes opravdu nechtělo. Energie mi od začátku stoupla."

"Nebylo to příjemný, ale jsem ráda, že jsme si to vyříkali. Zase se tu lépe dýchá."

© 2020 Supervize do školy
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky